Nieuwe trends, of vintage revival?
De nieuwe lente trends stromen mijn emailbox binnen. Het geeft me een raar gevoel. Ik die al jaren niets met mode hebt, zie ineens mijn eigen stijl tot trend verheven. De individuele stijl, de mix en match, de I DON’T GIVE A DAMN and de hippie-look, de afgetrapte gympjes en de vlekken op de jeans mogen ook look. Zelfs mijn postuur komt in de mode als ik het mag geloven, want plus size is ok.
Sportieve trends
Daarnaast zie ik al die vrouwen die samen met mij op het schoolplein gezellig dik stonden te wezen, ineens rondrennen in knalroze leggings en trimschoenen, oortjes op het hoofd en spotify op de smartphone. Ik kom ze tegen op facebook, op blogs en als zzpers op de massagetafel en bij de yoga en ik heb maar een conclusie: we worden weer mens. En daarmee vrouw en denken aan wie wij waren voor dat we kinderen kregen en stiekem zelfs aan de tijd dat we nog niet de vrouw van waren maar gewoon onszelf. Een raar gevoel overvalt me ook, namelijk een band met die vrouwen, het gevoel dat we allemaal met hetzelfde bezig zijn. Naast de kinderen iets “voor onszelf” hebben, iets dat ons blij maakt en liefst financieel onafhankelijk.
Duurzame en klassieke trends
Ik zie een vrouw die uit het bankwezen stapt en een eigen naaiatelier begint en vrouwen die al heel jong miljonair zijn, zoals bijvoorbeeld Olcay Gulsen, full time fashionista, uitsluitend omdat ze haar vrouwelijke intuïtie niet heeft uitgeschakeld op het moment dat ze ondernemer werd. Hulde. Ze is zelfs weer een nieuw winkelconcept begonnen, juist nu het ene na het andere modehuis op de fles gaat. Ze denkt aan winkels die eruit zien als een inloopkast, klein en intiem met veel persoonlijk contact. Want wat maakt winkelen leuk? De ontmoeting en die is online natuurlijk zeer beperkt. Ook blijkt dat vrouwen bij het online winkelen toch niet echt uit hun comfortzone durven te stappen. Zelfs het opnemen van de eigen maat blijkt voor sommigen een hele opgave.
Karaktervrouw bepaalt eigen trends
Patronen sluipen snel in je leven en zo gaat dat zeker met kleding. Het is heel veilig om elke dag hetzelfde te dragen, maar schreef niet iemand dat het leven begint aan het einde van je comfortzone? En dus ga ik juist steeds meer naar de klassieke look neigen en heb diep respect voor vrouwen die in het zakenleven hun mannetje staan, maar nu op naaldhakken en in prachtige klassieke vintage jurken. Vrouwen die respect afdwingen, niet vanwege die naaldhakken, maar vanwege hun zelfvertrouwen en hun kennis van zaken en vooral ook vanwege hun succes. En de dames hebben succes! Het mooie eraan vind ik dat dat succes steeds meer is omdat ze vrouw zijn en niet ondanks dat ze vrouw zijn. Vrouwelijke talenten die tot bloei komen is machtig mooi, maar de mannen moeten er wel aan wennen.
En de tegenbeweging is ook al in zicht. Waren het eerst de vrouwen die in praatgroepjes en workshops hun talenten slepen tot speerpunten naar succes, nu komen ook de mannen in beweging. Het altijd maar moeten werken wordt minder belangrijk als je het mij vraagt en zelfs de mannen die zweren bij driedelig grijs, laten nu steeds vaker de stropdas achterwege en komen er nog mee weg ook.