Jurkje retour zenden
Stel je koopt online een leuk vintage jurkje maar het past niet? Wat dan? Kun je het kosteloos terug sturen en krijg je ook binnen no time je geld terug? Het consumentenrecht beschermt consumenten tegen miskopen. In de wet is bepaald dat consumenten binnen 14 dagen hun geld terug krijgen en dat retourzendingen gratis moeten zijn.
Retour Amour
Nederland koopt steeds meer online en kent steeds beter de weg wanneer een aankoop hem of haar niet bevalt of wanneer er iets aan mankeert. Toch geldt dit blijkbaar niet voor kleding, want maar liefst 20 % van de miskopen wordt niet geretourneerd. Waarom? Ik kan wel een aantal redenen bedenken waarom consumenten niet gebruik maken van hun recht om spullen kosteloos te retourneren en dan ook hun aankoop bedrag terug te krijgen. Zoals:
-Schaamte
-Te goedkoop
-Te duur
-Te weinig
-Te veel moeite
Hoe makkelijk wil de consument het retour zenden?
Vaak is laksheid de reden dat spullen of jurken die niet blijken te passen niet worden geretourneerd. Zeker wanneer het jurkjes of shirtjes betreft die in de uitverkoop zijn aangeschaft, of in een impuls. Hoe het precies zit met de retourcijfers voor online aankopen weet ik niet, maar wel weet ik dat het per leverancier nogal kan verschillen hoe en wanneer en vooral hoe snel spullen als jurken geleverd worden, maar vooral het retour beleid is zeker niet eenduidig. Sommige laten je gewoon betalen, bij anderen is retourneren gratis, maar betaal je voor de levering al een flink bedrag.
Levering en retour zenden gratis
Sommige online bedrijven, zoals bijvoorbeeld Zalando, leveren gratis en beloven dat de retour ook gratis is. Pas op, want gratis is niets. Check vooral nog even de prijs van de pumps of de jurk die je wilt kopen en al snel zal je merken dat het prijsvoordeel bij de één verwerkt is in de verzendkosten van de ander.
Consumenten spelen op safe
Daarbij komt ook een stukje onwetendheid en het feit dat de diverse online winkels verschillende kanalen gebruik voor zowel het versturen als het retour zenden. Bij de ene wordt het opgehaald aan huis (bijvoorbeeld Wehkamp), bij de ander moet je het naar een balie brengen van Postnl (tegenwoordig vaak een supermarkt) en bij de volgende ben je aangewezen op een ander distributiepunt (DHL), dat vaak ook nog wat verder uit de buurt ligt. Hoe komt het dat er zo veel verschillen zijn?
Verschillende partijen bedienen consument
Sinds een aantal jaren is de post geprivatiseerd en vervolgens mocht ook de concurrentie een duit in het zakje doen. Voor de consument komt dit het overzicht ten goede. Het zou fijn zijn als alle verzendkosten gelijk getrokken worden net als het retourbeleid. Want de wet geeft aan dat een consument NIET hoeft op te draaien voor de retourkosten, maar ja, hoe los je dat als klein online bedrijf gevoeglijk op? Ik zou zeggen: toch mee rekening houden met het bepalen van de prijs van je producten, of dat nou vintage pumps, jurken, oorbellen of jukeboxen zijn!